Kilpailutoiminta

Seura on aktiivisesti mukana järjestämässä seuratason kilpailuja yhteistyössä Etelä-Vantaan Ratsastuskoulun kanssa. Tulevat kilpailut löydät kilpailu- ja tapahtumakalenterista. EVRK:n opetushevosilla kilpailuihin voivat osallistua EVRK:n kausiratsastajat.

Seuran järjestämiin virallisiin kilpailuihin ilmoittaudutaan Kipan kautta.

Tietoa kilpaileville seuralaisille

SRL:n Ratsastajan opas kilpailumaailmaan 2021 on kattava paketti, joka sisältää tietoa yleisesti kilpailemisesta, säännöistä, kilpailujärjestelmän muutoksista, sääntömuutoksista yms. Kannattaa tutustua kaikki kisaamaan aikovat!

Lajikohtaiset kilpailusäännöt löytyvät SRL:n sivuilta Materiaalit - Kilpailusäännöt.

Kilpailijoiden on hyvä tutustua EVRK:n ja EVR:n ohjeisiin kilpaileville ratsukoille.

Junioreille ja aloitteleville kilpailijoille löydät oman, käytännönläheisen ohjeistuksen täältä.

Kilpailujen toimihenkilötehtävien kuvaukset löydät täältä.

Kilpailijatentti

Kaikkien kilpailevien seuralaisten (ei yksityisratsukot tai alue/kansallisen luvan haltijat) on suoritettava kilpailijatentti. Järjestämme seuratason kilpailuja, joissa kilpailijoiden tulee tietää säännöt sekä kilpailuihin kuuluvat käytännön asiat kilpailujen sujuvuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi. Kilpailijatenttiin on kerätty kysymyksiä sääntöjen olennaisimmista osista ja monet näistä ovat aiheuttaneet ongelmia tai hämmennystä aikaisemmissa kilpailuissa. Kiitos kun varmistat omalta osaltasi kilpailujen sujuvuuden!

Kilpailuluvat

Huom! Kilpailulupien osto on siirtynyt KIPAan tammikuussa 2021.

EVR on vapauttanut kilpailulupansa verkko-ostoon, jolloin kilpailijat pääsevät itse tekemään ja hankkimaan lupansa verkosta. Järjestelmä tarjoaa vain sellaisia lupia, jotka kyseisen jäsenen jäsenlajilla on
mahdollista ostaa. Kilpailuluvan hankkivan ratsastajan tulee kilpailuihin osallistuessaan olla ratsastustaidoiltaan, sääntötuntemukseltaan ja käytöstavoiltaan kyseisen kilpailun vaatimalla tasolla.

Seurakilpailulupa:
Seuratason kilpailuihin osallistuminen edellyttää seurakilpailuluvan hankkimista. Lupa hankintaan Kipasta osoitteesta https://kipa2.ratsastus.fi/. Selkeät ohjeet kilpailuluvan hankkimiseen löytyvät SRL sivuilta "Hae kilpailulupaa".

Aluekilpailulupa:
Kilpailusäännöissä on määritelty nk. kvaalisäännöt, joiden mukaan kilpailijat etenevät tasolta toiselle. Mikäli kilpailijalta puuttuu vaadittu kvaali, ovat tulokset mitättömät. Ratsastajan tulee tutustua oman lajinsa kvaalisääntöihin sääntöjen kohdassa "osallistumisoikeus”. Näiden kvaalisääntöjen puitteissa sekä EVR:n omien rajauksien puitteissa voidaan seuran puolesta myöntää lupa aluekilpailuluvan hankkimiseen, jonka kilpailija hankkii itse verkko-ostolla.

Seuran asettamat kvaalit aluekilpailulupalaisille ovat
  • yli 50% tulos vähintään helppo B -koululuokasta ja kaksi 80 cm estekisatulosta (max 8vp)

Pelkästään koulua kisaaville riittää koulutulos. Esteille vaaditaan molemmat. Tulokset tulee olla saavutettu kuluvan tai kahden edeltävän kalenterivuoden aikana.

Lupa hankitaan osoitteesta https://kipa2.ratsastus.fi/

Kansallinen kilpailulupa:

Aluekilpailuluvan edellytysten lisäksi kansallista kilpailulupaa hakevan ratsastajan tulee toimittaa vapaamuotoinen hakemus perusteluineen seuralle. Kansallinen kilpailulupa myönnetään tapauskohtaisesti. Myös kansallinen kilpailulupa hankitaan itse lisenssikaupasta.

Seura järjestää sääntökoulutuksia yleensä alkuvuodesta ja suosittelemme näitä koulutuksia niille, jotka hankkivat ensimmäistä kilpailulupaansa. Samoin alle 15-vuotiaille ja heidän huoltajilleen suositellaan sääntökoulutusta, sillä huoltajat ovat vastuussa huollettaviensa kilpailukelpoisuudesta ja sääntötietoudesta. Ratsastaja on aina itse vastuussa omasta ja hevosensa kilpailukelpoisuudesta eli
oikean tyyppisestä kilpailuluvasta sekä vaadittavista kvaaleista (alle 15-vuotiaiden osalta vastuussa on huoltaja).

Kilpailijoiden on hyvä muistaa, että kilpailuluvan saanut ratsastaja edustaa kisapaikalla itsensä lisäksi omaa ratsastusseuraansa. Näin ollen hyvien tapojen noudattaminen kisoissa (myös ennen ja jälkeen suorituksen) on tärkeää.

Mestaruudet

Seuramestarit 2023